Dubbele uitbreiding voor de Waterbus tegen begin volgend jaar

publish date
07/06/2018

Havenbedrijf zet zes extra schepen in de vaart, waarvan drie elektrisch.

DeWaterbus

DeWaterbus vaart sinds 1 juli vorig jaar op de Schelde als alternatief vervoermiddel voor wie vanuit Hemiksem en Kruibeke naar Antwerpen wil. Door het succes van de zuidelijke route en de nood aan mobiliteitsoplossingen breidt het Havenbedrijf het traject van de waterbus dit najaar uit met een noordelijke route in het havengebied én tegen begin volgend jaar naar het Albertkanaal dankzij de inzet van zes nieuwe schepen. Voor de tragere route over het Albertkanaal kiest het Havenbedrijf voor milieuvriendelijke elektrische vaartuigen. Door dit uitgebreide aanbod wil het Havenbedrijf nog meer passagiers verleiden om zich duurzaam te verplaatsen.

Najaar: eerste uitbreiding naar het noorden

DeWaterbus is intussen ruim 11 maanden in dienst en bewijst elke dag de noodzaak voor alternatieve transportmodi. Om nog meer mensen te kunnen bedienen wordt het zuidelijke traject (Hemiksem-Steenplein) vanaf het najaar 2018 uitgebreid met 3 haltes naar het noorden. Passagiers varen vanaf het Steenplein naar de bestaande steiger op linkeroever aan het Sint Annastrand. DeWaterbus vervolgt haar traject in de haven langs de Scheldedijk en de Ketenislaan.

Marc Van Peel, schepen voor haven: “Het Havenbedrijf werkt, over de grenzen van de haven heen, samen met alle partners aan oplossingen voor het mobiliteitsprobleem. Watermobiliteit was nieuw voor Antwerpen maar kende al gauw een succes. De zuidelijke route vervoerde in de drukste maanden van het jaar tot 1.000 reizigers per dag. Voor het nieuwe noordelijke traject legt DeWaterbus minder lange afstanden af, maar ze zal op termijn tot vier keer de oversteek maken tussen linker- en rechteroever. Het traject moedigt mensen aan om de auto thuis te laten en gebruik te maken van een duurzaam alternatief. De Schelde is immers een onderbenutte snelweg voor woon-werkverkeer die we, gezien de prangende mobiliteitsproblematiek, optimaal zullen gebruiken.“

Het Havenbedrijf engageert zich om tegelijk te blijven waken over de kwaliteit en dienstverlening van DeWaterbus en de bestelling van de extra schepen zal dit ondersteunen.

Tweede uitbreiding: Albertkanaalroute tegen begin volgend jaar met elektrische schepen

Het Albertkanaal verbindt filegevoelige gemeenten ten oosten van Antwerpen met de stad. Het Havenbedrijf rolt het traject van DeWaterbus over het Albertkanaal uit in nauwe samenwerking met de Stad Antwerpen en de gemeenten Schoten en Wijnegem. De route zal halt houden aan de brug van de Houtlaan in Wijnegem, aan de monding van het Kempisch kanaal in Schoten en een tijdelijke halte is gelegen aan de fietsbrug van de Ijzerlaan. Aan het Havenhuis ligt de eindhalte van deze oostelijke lijn. De lijn zal bediend worden door drie elektrische schepen. De zwakke stroming en de lagere snelheid op het Albertkanaal maken het mogelijk om over te stappen naar dit milieuvriendelijke alternatief. Ook de nodige oplaadinfrastructuur zal hiertoe voorzien worden.

Jacques Vandermeiren, CEO van Havenbedrijf Antwerpen ”Gezien de mobiliteitsproblematiek in Antwerpen, zoeken wij naar alternatieve en duurzame oplossingen om de bereikbaarheid van de haven te verhogen en zo onze bijdrage te leveren aan het ontlasten van het overbelaste wegennet rond Antwerpen. DeWaterbus is daar een voorbeeld van, net zoals de dit jaar opgestarte Fietsbus. Bovendien kiezen we voor het traject over het Albertkanaal voor milieuvriendelijke elektrische schepen. Door de uitbreiding van het aanbod aan alternatieve vervoersmodi kunnen wij mensen die in de haven werken meerdere, volwaardige woon-werkalternatieven bieden.”

Ontdek de winnaar van Sustainability Award 2018

CMB won met de Hydroville: het eerste passagierschip op waterstof, een brandstof van de toekomst. Ontdek hoe deze kleinschalige passagiershuttle als test dient om waterstoftechnologie op grote schaal toe te passen.