Zeevaart

Schepen doen de haven leven. Het hele jaar door lopen dagelijks tientallen zeeschepen vanuit alle hoeken van de wereld onze haven aan om er een grote diversiteit aan goederensoorten te laden of te lossen. Deze producten vinden zo hun weg naar klanten in overzeese gebieden of het Europese hinterland.

Stimulansen voor duurzamere schepen

De haven zet in op de vergroening van deze schepen. Enkele voorbeelden:

  • Groene schepen krijgen korting op de tarieven op basis van hun ESI-score. De Environmental Ship Index (ESI) is een niet-verplichte index die beoordeelt of een schip beter presteert dan de milieunorm (op gebied van de uitstoot van stikstof, zwavel en CO2). Hoe hoger de score van de schepen, hoe hoger de korting die ze krijgen. Het Havenbedrijf ondersteunt zo de pioniers die investeren in technologische innovatie. Van 2015 tot 2017 kregen schepen die op LNG de haven binnenvoeren of closed loop scrubber inzetten (voor minder vervuilende uitstoot) een fijn-stof-korting.
  • Er wordt ingezet op infrastructuur die aan de noden van de groene schepen kan beantwoorden. Zo kan LNG truck-to-ship gebunkerd worden en wordt de bouw van een installatie voor ship-to-ship bunkering momenteel bekeken.
  • Antwerpen heeft bij de constructie van containerterminals aan het Deurganckdok geanticipeerd op de toekomst door aansluitmogelijkheden voor walstroom te voorzien. Hierdoor kunnen op termijn zeeschepen tijdens hun verblijf in de haven de eigen, meer vervuilende, generatoren stilleggen en minder vervuilende energie van het elektriciteitsnet afnemen. 

Voordelen van shortseatransport

Naast transport via spoor, pijpleiding en binnenwateren beschouwen we ook ‘shortsea’ als een cruciaal element in duurzaam goederenverkeer. We zetten daarom in op de verdere uitbouw van betrouwbare en snelle shortseadiensten. Met de ondersteuning via Europese maatregelen willen we ook hier een modal shift stimuleren en vrachtwagens van de weg halen. Naast voordelen op het vlak van duurzaamheid, biedt shortsea de gebruiker bovendien vaak substantiële besparingen op het vlak van de totale logistieke kost:

  • Antwerpen is een belangrijke shortsea- en feederhaven. Dankzij haar unieke locatie ligt zij minstens 80 km dichter bij de grootste consumptie- en productiecentra van Europa dan welke andere haven in  de Hamburg-Le Havre-range ook. Minder kilometers, minder CO2, lagere transportkosten. 
  • Shortsea beschikt over voldoende transportcapaciteit om grote hoeveelheden goederen vlot en efficiënt uit te wisselen tussen haven en hinterland.

Opruimactie Galgeschoor kick-off voor port cleanup

De opruimactie van het Galgeschoor in de Port of Antwerp is dé kick-off van de Port clean-up actie.